Utazás, nyaralás kisgyermekkel, babával

Ha kisgyerekkel utazunk – szinte teljesen mindegy, hogy csak 1-2 napra vagy 2 hétre – még egy tevekaraván sem lenne elég annak a ruha-, pelenka, étel- és játékmennyiségnek, amit szívünk szerint magunkkal vinnénk. Azonban a csomagolásnál érdemes visszafogni magunkat. Nem csak a korlátozott befogadóképességű csomagtartó miatt, a rengeteg csomag a mi életünket is megkeserítheti a nyaralás alatt.

Amióta két gyermekkel utazunk, el sem tudom képzelni, hogy korábban mivel volt tele a 10 kilós utazótáskám. A csomagolással kapcsolatos megszorítások ugyanis a szülők cuccaival kezdődnek: ki lehet bírni egy utazást néhány póló, két-három, a koszolódást titkolni képes szoknya és nadrág, valamint egy akkora, kis kiszerelésű kozmetikumokkal megtöltött neszeszer segítségével, amekkorát egy idősödő apáca sem szégyellne. A gyerekeknek viszont mindig sok dologra van szükségük, és nem könnyű előre kitalálni, mi az, amit feltétlenül magunkkal kell vinnünk, és mi az, ami a helyszínen is kényelmesen beszerezhető majd. Érdemes előre utánanézni a célországnak, hogy például van-e a szállás közelében szupermarket. A legjobb, ha már az utazás előtt 1-2 héttel elkészítjük az úticélnak megfelelő listánkat, és folyamatosan pipáljuk, mi az amit már előkészítettünk, becsomagoltunk, hogy nehogy a határról kelljen visszafordulni az útlevelekért! Kezdjük el már pár nappal az utazás előtt egy sarokba gyűjteni azokat a dolgokat, amikre az indulásig nem lesz szükség – így sok stressztől kímélhetjük meg magunkat, és hamarabb fogjuk látni, mennyi helyünk van még a bőröndben. Nézzük részletesen, mire érdemes odafigyelni, ha babával utazunk:

Babakocsi vagy hordozó?
Egyéni szokásoktól is függ, de a legtöbb család mindkettőt viszi magával. Az szinte biztos, hogy az utazás során lesz olyan terep, ahol a legtöbb babakocsi használhatatlan, ilyenkor jön jól egy rugalmas hordozókendő vagy egy csatos kenguru. Fél évesnél kisebb babával vigyük csak az autóshordozót a vázzal. Egy-egy alvás a vázra csatolt hordozóban is megoldható, bár ha a mózeskosár is befér még a csomagtartóba, az utazóágyat le is húzhatjuk a listáról… Már ülni jól tudó picurnak szerezzünk be inkább egy esernyőre csukható könnyűkocsit a travel system helyett, ezzel rengeteg helyet megspórolunk a csomagtartóban.

Kell-e utazóágy?
Ha nem viszünk magunkkal, mindig szólni kell a lefoglalt szállásokon, hogy készítsenek be egy babaágyat, bár kérdéses, hogy az milyen minőségű, mennyire tiszta stb. Talán kényelmesebben és olcsóbb beruházni egy pillanatok alatt felállítható utazóágyra, vagy legalább egy összehajtható utazószivacsra, amit aztán a bérelt utazóágyba helyezve máris kényelmes és tiszta fekhelye lesz a picurnak. Teljes ágyneműszettet felesleges magunkkal hurcolni, egy gumis lepedő és egy hálózsák elegendő.

Ruhák
A mennyiség attól is függ, hogy tudunk-e mosni vagy mosatni utazás közben. Ha lesz lehetőségünk mosásra (pl. egy tengerparti apartmanba készülünk), vigyünk magunkkal ruhaszárító-kötelet (azaz madzagot), mosószappant (lefűrészelve belőle egy kisebb darabot alufóliába csomagolható), mosószert (van úti változat is, de akár kiürült bébivizes palackba is tölthetjük). Feltűnően rá kell írni, hogy mit tartalmaz, különben mérget vehetünk rá, hogy apa a bababarát öblítővel fog hajat mosni. A ruhadarabokkal kapcsolatban talán a legfontosabb, hogy mindenképp tudjunk rétegesen öltözködni, hiszen a tengerparton is jöhet két esősebb, hűvösebb nap és a hegyekben is lehet tikkasztó kánikula… Ne feledjük a simléderes sapkát a nap ellen, lehetőleg olyat, ami a baba nyakát is befedi. Kettőt is, mert az egyik mindig épp vizes vagy koszos. Tengerpartra a gyerekeknek mindig vigyünk puha gumitalpú strandcipőt, ez óvja az érzékeny talpakat a forró homok, a kavicsok, éles kagylók, tengeri sünök ellen. Jó ha van egy váltás lábbeli a picinek, ha esetleg feltörné a bőrét az egyik szandál vagy sportcipő.

Étel, ital
Anyatejes babákkal nagyon könnyű utazni, hiszen elég egy kendő, vagy textilpelus arra az esetre, ha nyilvános helyen kerülne sor a szoptatásra. De ha a babánk tápszeres, mindjárt egy csomó mindenre lesz szükségünk a megszokott cumisüveg-arzenálon kívül: üvegmosó, retikülbe süllyeszthető kis flakon mosogatószer, néhány gőzfertőtlenítő zacskó a sterilizálásához, a teljes útra elegendő tápszer (hacsak nem győződtünk meg arról, hogy biztosan lehet azt a márkát és azt a fajtát kapni, amit a babánk megszokott). Praktikus a tápszeradagoló is, amivel előre ki lehet porciózni az adagokat. Vigyünk autós cumisüveg és bébiétel melegítőt az útra, a szállodákban persze a melegítés mikróban jellemzően megoldható.

Ha a baba már eszik szilárdat, tanácsos feltankolni a kedvenc bébiételéből, hiszen ez a leghigiénikusabb és legbiztonságosabb megoldás. Sosem tudhatjuk, milyen állapotok fogadnak minket egy-egy országban, nyaralóban és ugyebár ki akarna a nyaralás alatt a babaára külön főzőcskézni?!  Vigyünk magunkkal eldobható előkét, kis, lezárható tárolóedényeket a nasiknak, a saját tálkáját és műanyag kanalát, evőeszközét. Az etetés megoldható a babakocsiban ülve is, de egy praktikus, hordozható, ülésmagasító etetőszék (mint például a képen látható Badabulle etetőszék) igencsak jól jöhet, étteremben és a szállodai szobában is tudjuk használni, hiszen nem mindenhol alap, hogy van etetőszék az étteremben, hotelben. Ne felejtsük el az elegendő folyadékot, ivókulacsot!

Pelenka
Nehéz kérdés. Saját hazánkon kívül még kevésbé illene több kiló szemetet hátrahagyni. Viszont mosni, illetve a koszos pelenkákat magunkkal cipelni nem könnyű a nyaralás alatt… Mindenki döntsön a saját lelkiismerete szerint. És ahogy a bébiétel, úgy az eldobható pelenka sem magától értetődő mindenhol, ennek mindenképpen nézzünk utána, ha Európán kívülre megyünk. Ezen kívül legyen nálunk mindenképp eldobható pelenkázóalátét, lehetőleg vastagabb, mint egy darab papír – meg fogunk lepődni, hol mindenhol lehet pelenkázni – és nedves törlőkendő (ideális esetben minden táskában, ill. autóban kesztyűtartóban van egy-egy csomag) Gyógyszertárban kapható kifejezetten fertőtlenítő nedves törlőkendő, vagy víz nélküli tubusos kézfertőtlenítő, ami nem árt, ha a kézmosás körülményei nehezítettek.

Játékok
Egy totyogóval ezen a ponton a legkönnyebb elszállni, hiszen e korosztály már nem gyűröget vigyorogva a markában fél órán keresztül egy csomag papírzsebkendőt. A kedvenc alvóállat nem lehet kérdés, ezen kívül viszont próbáljunk a leguniverzálisabban használható játékokból berakni néhányat. Ha hosszú autós utazásra készülünk, vigyünk egy-két új játékot is, hogy az újdonság varázsával nyerjünk egy kis időt, hiszen ilyenkor minden nyugis fél óra aranyat ér. Vigyünk el továbbá a kedvenc képeskönyvet, mesekönyvet, nagyobbaknak fejlesztő füzeteket. Ha viszünk magunkkal tabletet vagy laptopot, mindenképp töltsük le a gyerek kedvenc dalait, meséit (hogy WiFi nélkül is elérhető legyenek). Tegyünk be színes ceruzákat, filceket, és egy kis zsebnoteszt a rajzolgatáshoz, ez akár egy étteremben is jól jöhet, míg az ebédre várunk.

Ami a felnőtteknek könnyíti meg a kisgyerekes utazást:
A babaőrző sokszor nem jut eszünkbe, pedig nagyon is jól jön, így a szülők kicsit eltávolodhatnak a hotelszobától (mármint legfeljebb a hotel étterméig, teraszáig), ha a gyerek már alszik. A legbiztonságosabb a videós változat, hiszen így azt is látjuk, hogy a baba békésen alszik az ágyban, de azért így se menjünk távolabb, mint amit sírás esetén 1-2 percen belül futva meg tudunk tenni. Minden használat előtt ki kell próbálni. Praktikus a kicsi, csiptetős olvasólámpa, sok helyen ugyanis egyáltalán nem lehet megoldani, hogy lámpaoltás után is legyen valami pici fény a szobában a szülőknek. Ha a picur fél a sötétben, vigyünk egy éjszakai fényt is. Vihetünk a fülhallgatót két részre osztó kábelt és sok filmet a laptopon, amit otthon sosem volt időnk megnézni. Most végre lesz, és a gyereket sem fogja zavarni a zaj, ha alszik.

Gyógyszerkészlet
Kisgyerekkel nyilván olyan országba megyünk, ahol megbízható az egészségügyi ellátás, tehát gyógyszert is beszerezhetünk, ha szükséges. Ugyan nem kell többhetes kúrákra elegendő mennyiséggel betároznunk, de legyen nálunk egy kezdő mennyiség az alábbiakból:

• krém rovarcsípésre
  • bababarát szúnyog- és kullancsriasztó
  • fertőtlenítő kendő, krém vagy spray (Betadine, Octenisept)
  • ragtapasz, kisebb gézlapok
  • hasmenés esetére: rehidratációs por és abszorbens (Smecta)
  • láz- és fájdalomcsillapító (akár két különböző hatóanyagú is)
  • lázmérő
  • magas faktorszámú naptej

A strandolás elengedhetetlen kellékei se maradjanak otthon: UV szűrős strandsátor, hogy tudjuk árnyékba vonulni, babát altatni; homokozó szettkényelmes pléd vagy napozószivacs, -gyékény; napernyő, úszógumi, karúszó, úszószemüveg, strandcipő vagy gumipapucs; egy külön neszeszer a napkrémeknek és a strandra levinni kívánt egyéb dolgoknak (pelus, popsikenőcs, papírzsepi, popsitörlő); két váltás fürdőruha, hogy mindig tudjunk szárazat adni a vízből dideregve kiimádkozott gyerkőcre, illetve napszemüveg, napellenzős sapi, kendő, ahogy már fent is írtuk. Ezeket a dolgokat praktikusan csomagoljuk egy külön strandtáskába, hogy minden egyben és kéznél legyen.

Általános dolgokra és a felnőttek ruházatára most nem tértünk ki, de azért biztos ami biztos, ezeket ne felejtsétek le a listáról! 😉
– okmányok, útlevél (személyi igazolvány a pici babáknak unión belül is szükséges!)
– fényképezőgép, kamera (bár ma már egy jó okostelefont ezt pótolja…)
– hűtőtáska az utazásra elegendő élelemmel, innivalóval, esetleg jégakkuval

Nézd meg a Noroco Baby Shopban összeállított
akciós nyári ajánlatunkat,
melyet kisbabás utazáshoz, nyaraláshoz
elengedhetetlen kellékekből válogattunk össze Nektek.

Kellemes, vidám, élményekben gazdag utazást kívánunk!